Rabu, 15 Ogos 2012

Sukarnya model dari Asia menembusi pasaran dunia


AMERICA NEXT TOP MODEL=From Google

Baru tadi berbincang dengan kawan-kawan tentang siapa Model yang paling mereka minati dan yang menjadi sumber inspirasi kepada mereka dalam bergaya,majoriti menyatakan idola adalah dari negara barat.
Apakah ini bermakna tidak ada orang dari Asia yang pandai bergaya??? Kalau diperhatikan,dewasa ini Korea Selatan cukup dikenali dengan membawa budaya Kpop mereka ke arena hiburan Asia.Tapi mengapa sampai sekarang tidak ada lagi orang Korea yang boleh kita gelarkan sebagai ikon fesyen atau lebih tepat ialah Model atau Supermodel??
Pelbagai alasan yang dinyatakan.Konon nya wajah orang Asia tiada sifat komersial,orang Asia tidak mempunyai bentuk badan menarik,ciri fizikal yang tipikal dan macam-macam lagi.Hakikatnya tidak semua yang datang dari barat itu menarik.Harus disedari ,minda dan akal kita saja yang masih dicengkam dan dikurung dengan pemikiran bahawa untuk cantik atau kacak kita harus kelihatan macam wajah orang barat.
Apa kata kita semua tolak ketepi pemikiran yang sedemikian.Hargailah bangsa sendiri yang sejati dan tulen.Cukup menyedihkan bila setiap kali iklan di TV atau media cetak mesti akan dibarisi model dari luar negara yang tak dikenali,atau sekurang-kurangnya yang berwajah Pan-Asian.Apakah wajah orang Melayu,Cina,India, Dayak dan Kadazan tidak menarik dimata kita???

Tiada ulasan:

Catat Ulasan